Cei şapte nebuni de Roberto Arlt- Recenzie

cei-sapte-nebuni_1_fullsize*Mulţumiri editurii Univers pentru această carte*

Sinopsis:

Erdosain, protagonistul romanului Cei şapte nebuni (1929), este un erou existenţialist, care străbate străzile din Buenos Aires „cu moartea în suflet“, conştient de „zădărnicia de a trăi fără iluzii“. Este un inventator care, împreună cu Astrologul, visează la o societate nouă, care nu se poate baza decât pe minciună, căci „oamenii nu se cutremură decât cu minciuni“. O societate în care îşi vor găsi locul genii apocrife, literaţi de tejghea, inventatori de cartier, profeţi de parohie, oameni politici de cafenea, filosofi de centre recreative, cruciaţi ai furculiţei şi mistici ai oalei. Însă, din păcate, societatea aceasta fictivă seamănă prea mult cu cea în care trăim; după cum ne avertizează autorul, „în realitate se întâmplă la fel şi nimeni nu condamnă“. Astrologul nu face decât „să aplice un principiu vechi pus în practică de toţi escrocii şi reorganizatorii omenirii.“

Cum aş putea să încep? Poate spunând că această carte mi-a ,,citit” vibraţiile sufletului şi s-a conturat perfect după stilul meu. A avut tot ceea ce pot cere de la o carte şi chiar mai mult. A avut un ,,mai mult” ce mi-a amintit de faptul că arta e vie prin simplul fapt că noi scriem.

foc

Erdosain: probabil unul dintre cele mai imperfecte personaje ce ar putea fi create; probabil unul dintre cei mai indecişi oameni; probabil unul dintre oamenii care trăiesc cu  ,, depresia” în suflet de când se ştiu. Erdosian e doar un băietan, părăsit de soţie şi mergând pe străzile oraşului în căutarea mult-aşteptatei ,,fericiri”. Erdosian: omul ce analizează totul cu o precizie milimetrică şi cu o suferinţă ce-i apasă oasele grele în fiecare moment în care păşeşte pe acest pământ. Erdosain: un erou care dă vina pe o stare ce pluteşte deasupra clădirilor şi se numeşte ,,angoasă”. Încearcă să înţeleagă mecanismele cu care această lume defectă reuşeşte să funcţioneze în continuare, încearcă să înţeleagă lumea prin prisma unei depresii incurabile în ochii săi.

cei7

Cartea ne introduce într-o lumea mai puţin vizitată de ochii noştri, o lumea a prostituţiei şi a zeilor falşi, o lumea a desfrânării şi a crimei lipsite de remuşcare; o lume în care ne ,,dedublăm” stările şi timpul. O lume în care unii dintre noi sunt criminali în serie, iar alţii îşi înşeală soţiile într-un bordel ieftin de la marginea oraşului. Practic ni se povesteşte despre scursurile unei societăţi, dar nu într-un mod pe atât de frivol pe cât credeţi. Chiar şi prostituatele, căsătorite cu peşti, dau o importanţă incredibilă dedeublării şi a desprinderii trupului de suflet în momentul actului sexual. Chiar şi nebunii vorbesc despre spirit şi de cum l-au văzut pe Iisus Hristos. Chiar şi oamenii normali ajung să facă parte dintre nebuni.

,,-Eram mulţumită, n-am fost niciodată mai mulţumită decât în ziua aceea. Să te vinzi. Erdosian, asta era, să te eliberezi de corp, să ai voinţa liberă ca să relizezi toate lucrurile de care ai chef. Mă simţeam atât de fericită, încât m-am dăruti primului băiat drăguţ care a trecut şi care m-a dorit cu cuvinte frumoase.”

Astrologul visează la o societate nouă, o societată condusă de puterea sa şi de minciunile divine pe care le va servi întregii lumi. O societate condusă de 5 capete, printre care şi Erdosain, care va face revoluţie cu arme nucleare, care va distruge arta şi cunoaşterea şi care va întoarce întreaga civilizaţie la Primitiv. O societate perfectă din punctul lor de vedere, o societate condusă de dumnezei falşi şi de cei mai mari tâlhari ai omenirii. O societate ce va defăima arta şi adevărul în favoarea minciunii, pentru că doar dacă oamenii trăiesc în minciună pot fi cu adevărat ,,fericiţi”.

Totul pare a fi atât de perfect…Dar această societate nu seamănă cu cea din zilele noastre?

societz

Am îndrăgit-o. Clar. De la prima pagină până la ultima. De la povestirile cu târfe la fel de triste ca eroul până la povestirile privind trecutul unei servitoare. Totul a fost ca o explozie de trinitotoluen, dinamic şi rapid. Am învăţat că imaginaţia era singura care-i lasa pe aceşti oameni să evadeze, să rupă toate lanţurile ce-i ţineau captivi în propria lor nefericire. Cred că am învăţat mai multe de la acest Erdosian decât am învăţat în 10 ani de şcoală. Nimeni nu-ţi predă la şcoală cum să fii fericit, nimeni nu-ţi explică că tristeţea e crucea cea mai aspră, nimeni nu-ţi spune cât de importantă e arta şi nimeni nu-ţi spune cât de uşor e să conduci o societate de oameni ipocriţi.

fffff

M-am simţit atât de tristă când am citit cartea, am simţit că angoasa era deasupra casei mele şi se hrănea din mine de fiecare dată când deschideam cartea. E atât de aiurea să avem prejudecăţi legate de târfe şi peşti şi infractori şi artişti şi nebuni. Toţi suntem nebuni în modul nostru de a privi ,,sinistrul” ca pe ceva sublim.

,,Cum este posibil ca lumea să nu-şi fi dat seama de extraordinara frumuseţe din actul acesta…de a arde de viu un om?Şi pentru că nu crede în Dumnezeu, vă daţi seama?Pentru că nu crede în Dumnezeu.”

Mi-a plăcut să văd cum prejudecăţile mi-au fost spulberate într-un moment, a fost răcoritor şi perfect. Am simţit plăcerea divină când am aflat că toţi avem motive, că toţi suntem aceleaşi creaturi bipede care pot fi proprii lor Zei.

Am ştiut că este o carte extrordinară de cum mi-am dat seama că Erdosain eram EU. Am simţitit că toată cartea asta s-a bazat pe stările şi trăirile mele, am simţiti o asemenea legătură cu personajele, de parcă aş fi vrut să-i disec la nivelul gândirii lor o viaţă. A fost extraordinar şi incredibil. A fost ceea ce numim o carte ,,bună”. A fost totul în doar 256 de pagini.

,,Cea mai frumoasă aminitire pe care mi-a venit să ţi-o las a fost asta…să intru şi să nu te ating…iar tu după aceea îţi vei aminti mereu de acest gest.”  (Erdosain vorbind cu o prostituată)

ddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddd

Cartea asta categoric merită, categoric Roberto Arlt e genial şi îl respect enorm pentru darul său de a scrie şi de a vorbi despre Univers şi Creaţie şi Desfrâu şi Revoluţie. Cartea asta merită! Merită să fie citită, merită ca fiecare om să aibe un exemplar la care să se întoarcă în anumite momente ale vieţii. Cred că această carte nu are limită de vârstă, bineînţeles trebuie să ai o minimă cultură ,,literară” ca să-i înţelegi dedesubturile mult-iubite de fiinţa mea, dar eu cred că oricine ar trebui să citească aşa ceva.

Încă o dată vreau să mulţumesc editurii Univers pentru această carte, fără ei probabil nu aş fi putut citi o asemenea capodoperă. Cartea poate fi comandată de AICI.

Notă: 5+/5…genială