Cărtureşti Carusel: păreri, impresii şi sarcasm.

Cărtureşti Carusel. Amplasat chiar în centrul Bucureştiului, o clădire impozantă şi luxoasă. Un lux din ăla bolnăvicios pe care nu dau nici 2 bani. Un lux ce-mi amăreşte papilele artistice şi-mi spune că aşa ceva este ,,wrong” (că am tot văzut ce la modă e româno-engleza). Dar tu, ca cititor împătimit, ce nutreşte speranţa că ochii îl înşeală şi că aia e orice altceva, dar nu o librărie, mai citeşti odată insigna (singura, de altfel, care te face să intrii).

Deschizi uşa şi rămâi paralizat. Nu pentru că totul e orbeşte de frumos sau pentru că l-ai fi văzut pe Hugh Laurie cântând o piesă live, ci pentru că ai dat cu ochii peste de toate: ceai, căni, tricouri, jurnale. Numai peste cărţi nu. Ah, gata. Le-am văzut într-un colţ. Bineînţeles aranjate de o angajată nouă cel mai probabil, şi mai probabil ca aceasta să nu fii citit vreodată ceva mai mult decât ,,50 de umbre”. Cărţi, zeci de cărţi,  aranjate după penultima literă a numelui autorului (alt mod de a aranja cărţile în felul ăla nu am găsit). Edituri aranjate după mult cunoscutul site: random.org şi căni cu unu-două citate ,,mai celebre”.

În faţa cărţilor tronau tricouri ce-ţi provocau silă de cum le vedeai preţurile exorbitante şi logo-urile (probabil alese de aceeaşi angajată ce s-a ocupat de aranjare). Iar la fiecare etaj cică erau alte genuri, alte poveşti. Gândiţi-vă doar la o adunare culturală cu Fuego, Salam şi ceva Alex Velea, iar printre celebrităţile ăstea să fie Cărtărescu care încearcă să se afirme vorbind despre ,,Orbitor”. Haos. Probabil Cărtărescu ar fi aruncat în smoală pentru sacrilegiul de a vorbi despre ceva atât de ,,plicticos” şi mai probabil ca protestanţii să fie biciuiţi.

asec

Şi, ca totul să fie asezonat perfect, vom vorbi despre anunţul cu ,,Ciorbă de burtă” din librărie. Înţeleg că n-aţi avut fonduri pentru un asemenea spaţiu, dar să aduci un pub la ultimul etaj în care să poţi mânca şi bea alcool mi se pare incredibil de ,,cultural”.

Probabil creatorii iluştrii al acestui ,,carusel” s-au gândit că vine cititorul flămând (de orice, numai de lectură nu) şi dă iama să mănânce ciorbă la ultimul etaj până se gândeşte ce carte a citit acum 2 ani? Sau poate s-au gândit la tipul de om la sacou, ce vine cu maşina şi se duce să fumeze o ţigară la ultimul etaj până se gândeşte ce carte din Shakespeare nu a citit? Sau e posibil să se fi gândit la tipul piţiponcesc ce caută noile mall-uri şi vede sus ,,Cărtureşti”, se sperie iniţial (e cultură după cum sună numele), iar apoi se gândeşte că a văzut o reclamă cu 6 etaje, ceva legat de nu ştiu câte volume de cărţi şi de cafeneaua de la ultimul etaj. Cum piţipoanca noastră vrea să afle care-i faza cu cafeneaua se hotărăşte să urce sus, dar pe drum vede nişte tricouri în care se râde canceros de oamenii înguşti la minte şi se decide să-l cumpere pentru ea.

Probabil cei de la Cărtureşti s-au gândit la toate psihologiile care vor veni la acea librărie, dar cum rămâne cu psihologia cititorului ce se afundă în literatură de calitate?Porabil nu s-au gândit că va veni cineva care chiar citeşte şi va vrea să cumpere colecţia Nobel sau Pullitzer,  că no’ ,,în loc de ăstea mai bine ocupăm spaţiile goale cu tricouri şi mai multe căni”. Sau facem un raft cică ,,special” în care postăm câteva volume din ,,Divergent” şi ne dăm mari după că avem mii de volume ce nu le găseşti nicăieri.

sarcasm

Eu v-aş recomanda să puneţi nişte bannere pe geamuri cu reclame la Knor, Ficat de pui la conservă sau cu ziarul Click. Aţi putea ca să mai faceţi un etaj cu banii strânşi, iar acolo să fie un club de noapte cu tema: ,,Club literar pentru pasionaţii de literatură extremistă”. Ar da roade instant, toată lumea ar merge să vadă ce e. Ar fi mai ceva ca atunci când se dau tigăi gratis de Black Friday.

Bineînţeles că au fost şi lucruri care să-mi placă. Am văzut o colecţie magnifică de manga. Mă bucur că a fost sortată corespunzător, noroc cu numerele uriaşe de pe fiecare cotor, că de nu…angajata iarăşi îşi arăta talentele organizatorice.

Probabil aş avea mai multe de spus, dar o să mă limitez la a mai spune doar că sunt sigură că un cititor va merge cu siguranţă la Cărtureştiul adevărat, unde miroase a ceai, iar rafturile abundă de autori consacraţi. Cărtureştiul ăla ce miroase a vechi şi a cultură. Cărtureştiul de care îmi e dor cu adevărat. Cărtureştiul ce m-a făcut într-o vară să nu renunţ la scris şi artă.

Yuki

Un gând despre &8222;Cărtureşti Carusel: păreri, impresii şi sarcasm.&8221;

  1. Eu sunt fana mare Carturesti Verona, dar nu pot sa zic ca imi displace Carusel. E un spatiu frumos amenajat, chit ca nu e ea librarie, mai mult spatiu de contemplatie si dat cu privirea. Eu merg cand am drum prin centru ca sa vad ce a mai aparut. Imi mai clatesc si eu ochii putin. Ai dreptate in privinta organizarii. Exista calculatorul ala sau ce e unde poti cauta daca este cartea pe care o vrei in librarie, dar nu iti spune unde anume este. Deci e degeaba.

    Apreciază

Lasă un răspuns

