Splendida cetate a celor o mie de sori de Khaled Hosseini- Recenzie

splendida-cetate-a-celor-o-mie-de-sori_1_fullsize*Mulţumiri librăriei online Libris, librărie online cu nenumărate cărţi online pentru ,,Splendida cetate a celor o mie de sori”!

Povestea zguduitoare a două femei ce trăiesc în Afganistan. Povestea ce rupe tăceri şi vorbeşte despre zeci de ani de teroare şi umilire, despre războiul ce răpeşte vieţi şi dezbină familii. Povestea în care femeia este folosită pe post de monedă de schimb. Povestea unei generaţii trecute prin Infern.

Să fii bărbat este onoarea unei întregi generaţii, dar să te naşti femeie este o dezonoare şi, totodată, un blestem. Mariam şi Laila ştiu cel mai bune cum e să trăieşti mizer doar pentru că eşti femeie; să dai faţă în faţă cu violenţa, crimele, violurile şi tot pachetul de urgii pe care războiul îl poate aduce peste noapte.

Dar uneori nu războiul este ceea ce le distruge psihic pe cele două, ci chiar oamenii cu care împart aceeaşi suferinţă.

Părerea mea:

Pakistani Taliban fighters jump out of a truck in Bar Kambar Khel, in the Pakistani tribal area near the border of Afghanistan, July 4, 2008.  The area is largely under the control of the group named the

Să ne imaginăm că suntem o femeie din Afganistan. Ne trezim dimineaţa în patul unui bărbat pe care nu-l iubim şi care duhneşte a transpiraţie şi tutun. Dai cu limba peste incisivul scos aseară de pumnul soţului tău, era din cauză că orezul se răcise, iar el avusese o zi proastă. Auzi ţipetele copilului tău şi îţi auzi soţul cum ţipă să opreşti chestia aia . Probabil îţi legeni copilul în timp ce-ţi aminteşti că nu l-ai mai hrănit de mai bine de 10 ore, din cauză că nu ai nimic de mâncare. Tot oraşul o duce greu cu hrana. Auzi bubuituri din 10 în 10 minute, ca un memento ce te torturează psihic. Ieri ai ieşit să intinzi nişte rufe, iar un glonţ a trecut pe deasupra capului tău. Teoretic eşti la limită. Nu ai ce mânca, soţul te bate de-ţi scoate dinţii în zilele bune, iar tu nu poţi ieşi din casă fără să ai în preajmă un bărbat. Există posibilitatea de 8 din 10 să fii împuşcat mortal în cap sau chiar să fii violată de o hoardă de militari. Şi, totuşi, trebuie să rezişti.

Dacă această poveste v-a terifiat şi îmbufnat, atunci probabil că a avut efectul scontat. Nu e vorba de povestea a două femei unice în acest Univers, este povestea a mii şi mii de refugiaţi şi oameni ce au trecut prin război. Este vorba despre povestea unei naţiuni ce s-a zbătut pentru propria-i libertate timp de 33 de ani!

,,-Nu mai recunosc Kabulul!

  -Nici eu, a spus Laila. Şi n-am plecat niciodată din el.”

Acum, vorbind de stilul autorului care a fost ,de altfel ,impecabil şi care m-a intrigat de la primele pagini. Povestea este atrăgătoare şi apetisantă, te impresionează într-un mod unic şi indeit. Bineînţeles, să cuprinzi o asemenea poveste pe parcursul a mai bine de 33 de ani mi se pare o muncă spartanică pentru autor şi o apreciere din partea cititorilor bine meritată. Stilul nu se compară, dar am fost mai mult atrasă de informaţie decât de stilul de scriere (probabil blestemul cititorului în căutarea a ceva nou).

Am stat lipită de carte şi am fost trecută de toate stăriile posibile, de la indignarea europeanului ce nu a mai trecut prin războaie de vreo 50 de ani, până la indignarea femeii din mine ce-mi şopteşte în minte că aşa ceva este imposibil.

Dasht-e-Qala,Takhar Province: November 2000 Mother and son.

Nu cred că discriminarea e o soluţie şi o alegere, cred că această carte este scrisă pentru a rupe tăcerea istoriei (exact ce căutam) şi de a spune adevăruri despre destine tragice şi, totuşi, poate inevitabile.

Mi-a plăcut conceptul de karma infiltrat spre sfârşitul cărţii, cu toate că nu am găsit echitate în nicio acţiune a anumitor personaje. Probabil că într-o lumea a războiului şi a discriminării nu va fi niciodată echitate. Actul de sfidare mi s-a părut echitabil, în schimb. Chiar plăcut pentru setea de sânge a cititorului ce simte nedreptăţire faţă de o asemenea lume.

,,Există lucruri pe care pot să vi le explic eu. Pe altele o să le învăţaţi din cărţi. Dar există lucruri care, ei bine, trebuie pur şi simplu văzute şi simţite.”

Malalai is one of the only police women in Kandahar. Unlike other women in the region, Malalai works alongside men, apprehending criminals and restoring justice in one of the most dangerous cities in the nation. When working outside her home and office she is always armed beneath her burka.

Sfârşitul mi s-a părut sec, s-au lămurit lucruri care, zic eu, ar fi fost mai interesante dacă ar fi rămas în ceaţă şi te-ar fi lăast să meditezi asupra adevărurilor de dincolo de poveste. Mi-ar fi plăcut să-mi creez singură scenarii pentru un sfârşit şi pentru trecutul anumitor personaje. Cred că ăsta a fost singurul minus care să mă deranjeze la un nivel atât de înalt încât să vreau să nu mai citesc ultimele 50 de pagini.

 O poveste demnă de ochii oricărui cititor trecut prin clişeele a zeci de cărţi, ce vor regăsi o lumea nouă şi total schimbată!

Cartea o puteţi comanda de AICI.

Yuki

Un gând despre &8222;Splendida cetate a celor o mie de sori de Khaled Hosseini- Recenzie&8221;

  1. Cat am plans citind cartea asta.Probabil nicio carte din cate am citit, nu m-a miscat cum a facut-o aceasta.Cel mai tare m-a impresionat ca acesta poveste trista,a fost redata de catre un barbat…

    Apreciază

Lasă un răspuns

