Roşu ucigaş de Jeroen Brouwers- Recenzie

jeroen-brouwers-rosu-ucigas-524*Mulţumiri anticariatului Printre cărţi pentru această carte*

Copilăria ar trebui să fie cea mai frumoasă perioadă, dar nu pentru un copil de 5 ani ce trăieşte într-un lagăr de femei din Japonia. Nu pentru cineva care devine insensibil după zeci de morţi şi muşte ce bâzâie leşuri. Nu pentru cineva a cărui singură jucărie este o patină cu role, iar singurele amintirii sunt cele cu femei violate sau bătute până sângele ieşea din toate orificiile.

Biografia unui autor ce-şi reaminteşte la 40 de ani că poate nu şi-a iubit mama destul, iar regretele se lasă asupra sa ca o pânză de păianjen. Regrete şi amintiri ce îl fae să se privească cu ură. Cum a putut să râdă la toate atrocităţile văzute?

Părerea mea:

Cum e să ajungi la 40 de ani, iar moartea mamei tale să te întâmpine la kilometrii distanţă, cu privirea întoarsă în lagărul de concentrare ce odată ţi-a curmat o copilărie ,,frumoasă”? Cum e să ştii că nu vrei să-i întâlneşti privirea dusă şi să te mulţumeşti în a-i aduce omagii prin citirea unei cărţi vechi de copii? Cum e să ştii că merdeodată ai râs când o femeie era plimbată în lesă de către un comandant japonez?

,,…nici eu n-aş fi fost şocat, noi trăisem lucruri la fel de îngrozitoare, dintre care cel mai îngrozitor era că noi în final nu mai puteam fi şocaţi de nimic, nu mai puteam fi tulburaţi de nimic, nu mai eram în stare să simţim ceva,- devenisem ca tălpile noastre bătătorite.”

Am urât această carte, am urât-o din inimă pentru că a fost scrisă atât de bine şi a avut numai 100 de pagini. Am urât-o pentru că cineva şi-a pus biografia în cuvinte. Am urât să aflu că cineva poate scrie atât de bine o carte şi probabil am urât să ştiu că probabil eu nu o să fiu vreodată în stare să aduc ceva la un asemenea nivel.

Am urât această carte pentru că m-a făcut să sufăr, pentru că m-am regăsit în personaj şi pentru că trebuie să scriu o recenzie ce probabil nu va fi demnă de rangul unei asemenea scrieri. Aş putea să vorbesc despre ăstea 100 de pagini încontinuu şi mereu aş găsi ceva nou.

Cred că faptul că a crezut mereu că va trăi la făcut atât de puternic, spunea că cineva va trebui să ,,descrie toate cele întâmplate”. A crezut că va fi ultimul ce va muri pentru că destinul său era să scrie şi să spună despre lagărele japoneze, să spună despre suferinţă şi să exprime totul într-un mod frenetic, dar potolit. Toată cartea exprimă frenezie şi nerăbdare, persoane ce-şi împrumută din caracteristici, dar sfârşesc devorate 34de propria sa imaginaţie. Mulţimi de femei şi copii devoraţi de acel roşu ucigaş ce răpeşte şi dă cadavre în schimb. Comandaţi înnebuniţi de alcool infect şi încercări infantile de a scăpa din realitate.Ură şi orez ascuns prin lenjerie. Toate îmbinate în aceeaşi operă în care trecutul şi prezentul se îmbârligă într-un mod ,,armonios”.

Am văzut de curând o imagine cu oameni din lagăre de concentrare, în care era scrijelit pe peretele unui lagăr: ,,Dacă Dumnezeu există, va trebui să-mi implore iertarea…”. Cred că asta mi-a adus aminte de faptul că Dumnezeu mereu este menţionat şi prea-căutat în situaţii dificile, dar Dani ştia că totul este de prisos, că de fapt rugăciunile nu duc la nimic şi că totul ţinea de destinul lui de a scrie. Că poate destinul ne aduce morminte atunci doar când le putem stăpâni şi căra în spatele nostru de-abia procreat.

,,Tot ce se mai întâmpla în legătură cu familia Brouwers era că se murea.Timpul se scurge, moartea e iarăşi în casă- pentru a nu ştiu câta oară: să mă grăbesc deci.”

Este o carte ce exprimă atât de mult, de la regrete ce-ţi macină fierea până la poveşti vechi citite de când singura lumină era cea a flăcărilor mistuitoare. O carte în care nimeni nu e sigur de ceea ce o să se întâmple, iar fiecare trăia de la secundă la secundă.

O carte pentru cei care vor să ştie şi să descopere. O carte pentru fiecare dintre noi.

Cartea poate fi comandată de aici la preţul de 3 lei. O mulţime de alte cărţi în stare foarte bună găsiţi pe site-ul Printre cărţi.

Yuki

Lasă un răspuns

