Exorcizat de Radu Găvan- Recenzie

exorcizatMulţumiri trimise de această dată către autor, care mi-a trimis acest exemplar. Mulţumesc!

Mizeria unui oraş răzbate în privirile oamenilor, în maidanezii ce-şi latră starea de nevroză în spatele blocului, în cămătarii ce dau foc unei case sau în agenţii imobiliari ce stau cu stomacul lipit de şira spinării în căutarea unui cumpărător care să se îndure să le dea un comision mizer.

Oameni înfometaţi, bogătani vicioşi, întâlniri online, sex murdar pe acelaşi cearşaf, homosexuali şi droguri: sunt doar puţine dintre elementele ce se rezăgessc în această carte. Violenţa primează, este singura care te ţine viu şi-ţi oferă confort în momentul în care vezi cum lumea se dezbină în jurul tău.

O capodoperă care vorbeşte despre glasul unui om rupt din mulţime, care exprimă frustrarea mediocrului împins de către societate la limite, gata să-şi dovedească puterea prin violenţă, sex şi dominaţie.

Acest roman e precum un cocktail din ăla care te ameţeşte din cauza dozei prea mari de alcool în compoziţia lui. Personal, consider că a fost un roman bun, ba chiar mai mult, chiar pot să spun că m-a impresionat prin dinamism şi perspective multiple asupra vieţii. Toată cartea s-a ghidat după conceptul mizeriei umane, a ffffînjosirii în faţa banilor,  a supremaţiei violenţei într-o lume condusă de non-valori şi îndobitocirea la scară largă a oamenilor de rând.

Mi-a plăcut să mă simt mizer odată cu personajul, să-i simt cum întreg corpul i se contorsionează de greaţă, să simt cum stomacul îi chiorăie de foame, iar masturbarea i se pare incapabilă să îl satisfacă într-un anumit punct. Să văd lupta acestor hiene înfometate după putere şi bani, să le simt respiraţia ce duhneşte a incultură şi prezenţa ce-mi creează greaţă a fost de-a dreptul halucinant, dar plăcut, într-un mod ciudat mi-a plăcut să trăiesc în lumea acestui personaj.

,,Nu e asta cel mai simplu? Să laşi răul să te pătrundă, să se amestece în sângele tău, să se încolăcească în jurul inimii tale şi, în timp, să devină parte din tine, ca şi cum nu s-ar fi întâmplat, ca şi cum nu te-ai fi schimbat în vreun fel.”

Mi-au plăcut secvenţele în care voia să se sinucidă, mi s-au părut pline de veridicitate; până la urmă, cine nu ar fi vrut în locul său? Cred că cea mai bună concluzie după ce citeşi o asemenea carte e chiar lucrul pe care l-a spus Cristina Nemerovschi: ,,Fără milă.”. Lui Radu Găvan nu i-a păsat care va fi părerea ta după ce-i citeşti romanul, nu i-a păsat cum va părea el în ochii cititorului; pur şi simplu a creat cel mai realist personaj pe care l-am întâlnit vreodată: presoanjul care să soarbă violenţa din privirile celorlalţi, care să-şi înăbuşe dorinţele în gura mare, dar care să fie minionul timid când vine vorba de fete. Personajul care domină şi are fetişhuri cu femei de 50 de ani, dar care atunci când se trezeşte în faţa unei femei doar va tăcea şi va încerca să nu plângă. Mi-a plăcut latura lui homo, care se ascunde- bineînţeles- sub o traumă, ca ooooîn majoritatea cazurilor pe care le întâlnim în realitate. Mi-au plăcut stările lui de anxietate şi de slăbiciune; viciile sale şi, implicit, vulgaritatea.

S-ar putea ca mulţi cititori să fie deranjaţi de limbaj, da- chiar există vulgaritate-, dar eu consider că a fost în limite acceptabile. Nu aş putea crede că ar putea exista cititori scârbiţi sau oripilaţi de ceea ce scrie autorul; Radu Găvan scrie despre oameni, scrie despre noi. Spune-mi că nu te-ai gândit vreodată cum ar fi să violezi pe cineva, să-l ucizi, să-i îngropi cadavrul în curtea din spate sau să ai o aventură cu o mătuşă de-a ta. Cred că nu poţi să spui că asemenea gânduri nu ai avut măcar o dată. Până la urmă fac parte din noi.

,,Ucide-l. Umileşte-l, retează-i un membru, fă-l să urle, taie-i şi limba.”

Nu mi-a plăcut pe alocuri cum personajul tânjea să semene cu Victor, o copie fidelă a unei societăţii ipocrite şi perfide, dar presupun că asta a fost parte din caracterul imperfect, dar care reflectă persoanele din viaţa noastră, până la urmă.mmmm

,,Exorcizat” nu e un roman despre demonii care se găsesc în Biblie, nu e despre preoţi ce vin să te ducă pe calea Domnului  sau alte lucruri din categoria asta. ,,Exorcizat” este o experienţă şi o persoană, este un om ce trece prin Iad în căutarea a ceva mai mult decât carnea ce atârnă de trupul său sau decât sângele ce-i curge prin vene. Este omul în căutarea unui ideal şi a unei stări care să-l facă să simtă mai mult.

Recomand această carte tuturor, sunt sigură că nu veţi fi dezamăgiţi de acest debut literar ce poate şoca iniţial, dar pe care îl veţi devora în căutarea asiduă a unui final la fel de neaşteptat.

Puteţi comanda ,,Exorcizat” de Radu Găvan de pe site-ul editurii Herg Benet.

Trailerul cărţii: