De ce iubim femeile? de Mircea Cărtărescu- Recenzie

indexMulţumesc anticariatului Printre cărţi pentru această carte!

Blonde, roşcate, brunete. Femeia pare a fi una dintre cele mai mistice fiinţe existente, altar pentru bărbaţi şi motiv de ură profundă. Toată cartea centrează aventurile lui Cărtărescu cu felurite femei şi cu obsesile care vin la pachet cu acestea.

De la Petruţa, o fetişcană săracă pe care o plăcea în şcoala primară, până la o contesă din Irlanda ce-i oferă o noapte nebună de amor.

Autorul împarte scriitori în 2 categorii: cei care au avut multe femei- iar pentru ei femeia este o banalitate- până la cei care au avut puţine, cei care venerează fiecare cută de pe fruntea lor şi care vor să posede fiecare amintire pe care au avut-o vreodată cu o femeie.

Părerea mea:

O să încep prin a spune că această carte mi s-a părut uşor sexistă, adresată în totalitate ‘cititoarelor’ şi cu un iznot my skin de dominaţie totală din partea femeilor. Acest lucru nu m-a deranjat, chiar nu am băgat în seamă, am tratat-o ca pe o experienţă, aşa cum încerc să tratez fiecare carte în parte. Chiar îmi amintesc cum, odată, un băietan de 19 ani a spus, cu un aer filosofic, de om ce nu citeşte în viaţa lui cărţi, că ‘titlul spune că doar bărbaţii ar trebui să citească o asemenea carte’. Aşa cum am râs atunci îmi permit să râd şi acum de snobismul cu care a vorbit.

Revenind la carte. Tind să cred că această carte a fost întruparea tuturor experienţelor pe care le-a avut Cărtărescu cu femeile, în general. Unele dintre povestiri prezintă chiar femei cu care nu a interacţionat, dar care i-au stârnit interesul şi în jurul cărora a gravitat cu sufletul o bucată de timp.

,,Nu crezi că tot Clujul ăsta e doar un joc al minţii?”

Având în vedere că sunt povestiri micuţe, nu o să intru în detalii foarte mult; aş prefera să descoperiţi singuri farmecul cărţii. Un pic cu prea mult sirop, aş spune eu, cartea impresionează prin sinceritatea şi intensitatea cu care autorul ne vorbeşte de fiecare capriciu pe care îl are femeia ca fiinţă raţională şi ca divinitate.

womanCred că este o carte ce întăreşte foarte mult ego-ul femeii şi vrea să vorbească despre condiţia bărbatului în faţa unei femei pe care o iubeşte. Ni se prezintă fericirea în diferite forme şi cât de intensă poate fi privită, citate din diferiţi autori recunoscuţi internaţional (aşa cum autorul vorbeşte, el vorbea în liceu doar în citate şi în filosofii de viaţă) şi ceea ce înseamnă bărbatul avid de atingerile fine ale unei femei.

,,Nu mă caut ca să mă găsesc: faptul că mă caut pe mine însumi este semnul că deja m-am găsit.”

O parte care m-a demoralizat (ca să înţelegeţi, Cărtărescu este unul dintre autorii români pe care-i stimez extrem de mult) a fost chiar nenorocitul ăla de sfârşit. Mi s-a părut că tot sfârşitul a fost format în întregime din ‘cum ar trebui să se poarte o femeie’, ceea ce pot spune că m-a afectat direct având în vedere că nu cred că există vreun ideal universal pentru femeia ‘potrivită’.

O să închei această recenzie, care ştiu că a fost mult prea scurtă, dar care mie mi se pare potrivită pentru o carte micuţă de 170 de pagini. O recomand celor care vor să vadă cum femeia este văzută în societate prin prisma unui artist şi a unui om ce impresionează prin genialitatea sa!

Puteţi comanda mai multe cărţi de AICI.

Yuki

3 gânduri despre &8222;De ce iubim femeile? de Mircea Cărtărescu- Recenzie&8221;

  1. Mi-am dorit să încerc cartea de când proful de română ne-a citit un fragment din ea într-o oră, dar e prima dată când aflu mai multe despre ea. Recenzia ta mi-a stârnit și mai mult curiozitatea!

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

