Felii de lămâie de Anca Vieru- Recenzie

vieruMulţumesc autoarei pentru acestă carte.

20 de povestiri groteşti, light, aruncate din tenebrele minţii umane şi făcute să te gândeşti la existenţa unor forţe mai puternice decât simpla condiţie umană. Povestiri amuzante, care te fac să râzi şi să te simţi bine; povestiri cu un aer profund; povestiri legate de comunism şi nebunia celor rămaşi în viaţă. Un carambol întreg de poveşti de viaţă ce se întrepătrund într-o singură carte uşor acrişoară: ”Felii de lămâie”.

Am întâlnit o carte pe care nu am putut-o lăsa din mână, o carte în care numeroase tipologii de oamenii se ivesc şi descos, sau lasă la iveală probleme nerezolvate de către natura umană. Mi-a plăcut, în deosebi, să lecturez povestirile cu tentă grotească. Mi s-au părut ciudăţele, erau povestiri din ălea care te făceau să-ţi creezi zeci de conexiuni privind o posibilă explicaţie logică. De departe, povestirea mea preferată a fost: ”Felii de lămâie”, o poveste în care o bătrânică se adresează direct unei femei mute şi căreia îi povesteşte capriciile străzii unde acestea se întâlnesc. Mi-a plăcut modul de scriere, textura savuroasă, calitatea textului şi îmbinarea propice de cuvinte, de la o aură amuzantă spre cavoul în care se ascund gândurile negre şi pline de stupoare.

tumblr_ntbbsdoaFz1rlitzfo1_500,,Am citit undeva că toate familiile fericite sunt la fel, dar nefericirea e diferită.”

O altă povestire care m-a stimulat, şi implicit o să spun că mi-a plăcut mai mult ca celelalte este ”Din Veneţia cu drag”. 2 personaje care par scoase din stereotipul persoanelor bogate, dintre care femeia îşi aduce aminte de nişte seturi de ceai care o ‘vânează’ şi îi aduc la viaţă coşmarurile de-o viaţă. Un crescendo armonios, de la povestirea simplă şi liniară până la nebunia în care dă tipa din cauza unor seturi de ceşti.

Nu toate povestirile pot spune că m-au prins, dar majoritatea au avut un ‘ceva’ special care m-a prins şi m-a ţinut în mrejele lecturii. Majoritatea au avut darul de a fi considerate de mine o operă de artă, iar această ‘operă de artă’ cred că reprezintă însuşi contrastul dintre povestirile cu tentă amuzantă şi cele cu aspect marca Stephen King.

,,Să nu crezi că o poveste terminată e mai bună ca una neterminată, în viaţă nu există happy-end, finalurile fericite sunt doar pentru cei ce mor tineri.”

Am observat că aproape toate personajele sunt personaje aduse din stereotipul persoanei mediocre, aproape niciunul nu iese în evidenţă printr-o inteligenţă crescută sau un grad de cultivare mai mare ca al celorlalţi. Acest lucru m-a intrigat la început, ba chiar m-a făcut să mă întreb de ce toate personajele sunt atât de mediocre în prezentare. Cred că ră spunsul mi l-am dat singură când am reuşit să termin toate cele 20 de povestiri. Este vorba despre contrast, despre faptul că oricui i se poate întâmpla un lucru ciudat, enervant, care să lase urme şi cicatrici; nu trebuie să fii Superman ca să te lupţi cu forţele întunericului, poţi fi şi vânzătoarea de la colţ ce se luptă cu cea mai cruntă depresie. Poţi fi oricine ca să treci prin experienţe traumatizante.

sa

Această  carte m-a învăţat, mai mult ca sigur, că toată lumea trece prin evenimente paranormale, că toţi avem vieţi care merită povestite, dar rar se găseşte un autor care să facă asta, care să scoată la lumină şi vânzătoarea de la colţ care pare fericită, dar de fapt are o depresie majoră.

,,Nu sunt destul de beat pentru iubirea ta mediocră. Romantică şi mediocră.”

O să încerc să nu deviez prea mult de la subiect, tot ce pot spune despre carte este faptul că mi-a plăcut, că se vede că autoare are experienţă de viaţă şi a reuşit să o pună în valoare prin cartea pe care a scris-o. Pe mine a reuşit să mă înveţe ceva, pe tine?

O recomand cu căldură celor care vor să descopere şi să dezgroape natura minţii umane, o carte care are caracter psihologic şi care vorbeşte, vorbeşte despre noi, despre cei care nu ajung să iasă niciodată la lumină, dar au poveşti la fel de interesante ca ale tuturor.