Sârme şi portocali de Delia Oltea Rusu: Recenzie

sarme-si-portocali_1_fullsizeMulţumiri autoarei pentru această carte.

În ‘Sârme şi portocali’ întâlnim povestea unei femei ce emigrează în Germania şi Spania pentru a-şi putea întreţine familia. Odată cu plecarea ei în Germania aceasta conştientizează că un lucru pentru care a plecat a fost, de asemenea, să se regăsească pe sine: să o regăsească pe tipa rebelă din facultate, nu pe femeia casnică ce miroasea a zacuscă.

În călătoria sa se izbeşte de tot felul de oameni şi de prejudecăţi ce înconjoară anumite regiuni, se întâlneşte cu tradiţii şi cu diverse oraşe de care se îndrăgosteşte. Tot ce poate face este să se acomodeze, dar dacă inima ei încă bate spre sătucul de la poalele Apusenilor?

Am găsit în această carte o femeie puternică, o femeie din România care nu fuge de o relaţie ce merge în jos sau care să fugă de grija a doi copii, ci o femeie care merge să muncească în cele mai grele condiţii pentru familia sa. Cred că este prima oară când citesc o carte în care să fie vorba de un emigrant din România, în care să văd o femeie ce se zbate într.-atât de mult pentru a-şi ajuta familia.

Din câte am citit se pare că este o biografie, nu mă aşteptam să aibe un asemenea subiect, dar mi-a plăcut să fiu destinsă cu o carte care să vorbească despre lucruri cât se poate de reale şi de plauzibile. Cu toate că este o biografie m-am simţit de parcă ar fi fost o carte de ficţiune, atât de bine am fost prinsă în povestea ei-

În primul rând, mi-a plăcut personajul principal, de femeia care consideră că nu există umilinţă în a munci, chiar dacă eşti femeie de servici, de femeia care suferă pentru familia ei şi ştie cât de mult suferă şi aceştia la rândul lor. Cred că un lucru pe care l-am învăţat a fost faptul că şi mamele suferă în modul lor, că şi ele se învinuiesc pentru nişte greşeli ce nu ţin neapărat de ele.

,,Nu puteam fi iubită, pentru că nu mă iubeam nici eu.”

Prima parte a fost experienţa în Germania, un loc unde, aşa cum spune autoare, nu poţi iubi ţara- oricât de frumoasă ar fi- dacă oamenii nu te acceptă. Experienţă în care a fost vorba de disperarea omului ce trebuie să muncească în cele mai aprige condiţii pentru că avea nevoie de bani: de la munca pe furtună până la bătăturile ce se formau în palmă şi te dureau mereu. O experienţă mai plăcută a constituit-barcelonao cea din Spania, o ţară caldă în care s-a regăsit după multe nopţi de singurătate.

,,N-aveam voie să fi trişti, pentru că păream exploataţi şi asta dădea o imagine rea familiei în sat.”

Oarecum povestea pe care am găsit-o în care m-a şocat într-un mod, nu mă aşteptam ca cei plecaţi să fie atât de înrădăcinaţi de familie şi locurile natale; cred că ăsta a fost un lucru la care nu mă aşteptam absolut deloc.

Am iubit stilul de scriere, a fost uşor amuzant, trist,singuratic, sincer, dispus să-ţi spună o poveste reală, realist, distorsionat pe alocuri; pe scurt: aşa cum iubesc eu să fie scrise cărţile. Cartea asta a avut armonie, m-a făcut să mă simt fericită; este una dintre singurele cărţi pe care le-am citit vreodată şi m-au făcut să simt asta. Nu ştiu cum a reuşit, ştiu doar că după ce am terminat-o aş fi vrut să continui, aş fi vrut aă aflu toate lucrurile care s-au întâmplat după; aş fi vrut să nu aibe un sfârşit la ce emoţii de copil mi-a dat şi la ce fericită m-am simţit. Probabil că fericirea înseamnă să citeşti o carte ca asta, o carte care să te destindă, nu neapărat în care să te regăseşti, ci prin prisma căreia să poţi vedea oamenii altfel.

Este o carte care mie mi-a plăcut şi pe care o s-o recomand tuturor mult timp de-acum încolo!

Un gând despre &8222;Sârme şi portocali de Delia Oltea Rusu: Recenzie&8221;