Malad de Alexandru Voicescu: Recenzie

Coperta-Malad

Mulţumiri autorului pentru carte.

În ,,Malad” întâlnim o serie de evenimente ce reuşesc să ne ghideze din Praga până într-un oraş din Banat, din lumea reală în ceva ireal şi transparent oamenilor, de la simplul om mediocru la ceva mistic şi la Cartea neagră a lumii. Întorsături de situaţie şi un criminal ce este în libertate, o poveste de dragoste ce se consumă în ireal şi numeroase personaje ce se ascund sub diferite faţete. Andrei, aruncat în tumultul unor acţiuni pe care nu le poate conştientiza pe deplin, ajunge să fugă cu Eliza în căutarea unor răspunsuri cu privire la dispariţia misterioasă a persoanei cu care părea să aibe o conexiune.

‘Malad’ nu se încadrează într-un anumit gen de carte, este ceva liber, independent de vreun gen; care poate fi citit, aşa cum se afirmă, ca un roman de dragoste, ca ceva thriller sau chiar ca pe ceva mystery.

Consider că asta a fost cea mai ciudăţică carte pe care aş fi putut s-o citesc; nu neapărat că ar fi avut multe elemente ‘ciudate’, ci prin prisma faptului că nu mă aşteptam la nimic din ceea ce presupunea incursiunea mea prin ‘Malad’. Aşa cum ne spune DEX-ul ‘malad’ reprezintă ceva bolnăvicios/nesănătos. Am început să citesc cartea şi am fost ok cu primele 20 de pagini, o conferinţă high tech, o tipă pe nume Ioana, iar apoi bum: o viziune ciudată de-a lui Andrei, ceva sado-maso care doar el putea să vadă. Aşa au început să se wolfcontureze primele întrebări, iar prima mea reacţie a fost dacă nu cumva am sărit peste pagini; mă aşteptasem să fie o carte cât se poate de ancorată în realitate şi în rutină. Iar elementul surpriză al întregii cărţi a fost însuşi faptul că nu am mai ştiut la ce să mă mai aştept după acele 20 de pagini; nu mai ştiam ce să cred despre niciun personaj.Iar ăsta presupun că a fost atuul care m-a făcut să stau la 1 noaptea să citesc cartea, cu toate că mi se închideau ochii.

Am avut şansa să merg şi la deschiderea de carte de la Braşov, unde l-am întâlnit pe Alexandru Voicescu în persoană. Chiar şi el a afirmat că e ciudăţică la început.

,,Uităm uşor, pentru că ne mai comod, ca să ne protejăm de lucruri care dor foarte tare şi care altfel ne-ar sparge din interior în mii de bucăţi.”

Incursiunea mea în ‘Malad’ a fost una complicată, complicată pentru că nu ştiam ce să cred despre nimic din ce mi se povestea. Ajunsesem să fiu atât de prinsă şi de captivată încât îmi spuneam în sinea mea că este o carte multe prea scurtă pentru apetitul pe care-l prinsesem pentru această operă. Aşa cum am auzit la deschiderea de carte, aşa consider şi eu că aveam neapărată nevoie, ca cititori, să avem o asemenea carte în literatura română; cred că aveam nevoie de o operă în care să fie vorba despre auto-regăsire, cunoaştere, iubire pură şi tranziţiile pe care le face sufletul în căutarea unei fericiri aproape de apogeu. Cred că încă mai avem nevoie de asemenea cărţi care să ne cultive, care să ne mişte bucata aia de compasiune din noi şi cu care să ne regăsim pe noi.

saveSuprinzător, mi-au plăcut toate personajele, în fiecare am încercat (şi am reuşit) să mă găsesc câte puţin; le-am înţeles mai bine acţiunile datorită poveştilor ce se ascundeau dincolo de fiecare personaj în parte, poate că am reuşit să empatizez mai mult cu fiecare şi, probabil ,de aceea am ajuns să înţeleg acţiunile lor (acţiuni care însumează şi crime). Am avut şi un preferat, Amarillo, care parcă m-a făcut să vreau să dobândesc cât mai multă cunoaştere atâta timp cât am şansa de a face asta; iar ăsta e unul dintre cele mai de preţ lucruri.

,,-Nu avem voie să ne atingem, ştiam asta de la început, am simţit eu tristeţea din glasul ei. Este interzis.”

‘Malad’ este genul acela de carte care te satisface, la care nu te aştepţi, care nu seamănă cu nimic din ce ai mai citit înainte şi care, totuşi, ajunge să ocupe un loc important într-o listă de cărţi care te-au impresionat. ‘Malad’ este o carte care seduce, oripilează, care devine brutală pe alocuri sau care se pierde în personaje depravate, dar care tu tot continui să o iubeşti.

Aş putea recomanda această carte oricărui cititor care vrea să-şi înăbuşe plictisiul sau oricărui cititor care vrea ceva nou, inovator, obscur în poveste, dar care să capteze şi să instige la poftă de lectură.

Un gând despre &8222;Malad de Alexandru Voicescu: Recenzie&8221;