Soldați ai terebentinei de Răzvan T. Coloja: Recenzie

razvan-t-coloja-soldati-ai-terebentinei

Această carte face parte din campania Citește românește.

Un grup de rockeri își trăiesc viața la limită:de la jocurile periculoase pe muchii de acoperiș în care pierzătorul este privit cu lașitate, iar câștigătorul poate ajunge să-și piardă viața până la umblatul prin ‘rockotecă’ în căutare de metal și alcool ce să li se inflitreze în sânge. De la black metal la heavy și grunge, toate genurile de muzică rock sunt acceptate, iar fiecare membru al găștii este un consumator de muzică și de terebetină înainte de toate. Fiecare își creează propria povestea în care fiecare concert rock reprezintă o seară de dat din cap, în care gecile din piele și ghetele grele predomină, iar muzica îi adună pe toți în același loc.

Acest grup este privit cu dezgust față de o societatea în care aceștia refuză să trăiască și să se integreze. Fiecare plimbare prin tenebre și prin munți îi aduc mai aproape,iar sexul, drogurile și excesul de terebilism îi aduc dincolo de obișnuit și clișeic.

Totul începe cu o scenă în care câțiva indivizi se droghează, în care un loc numit ‘acasă’ este în antiteză cu ceea ce înseamnă protecție și confort, iar în care fiecare din grup este ghidat de propriul instinct. Personajul principal este un anti-erou, un individ cu părul lung ce-irock intră în ochi, un tip căruia muzica îi dictează următoarea masă, iar alcoolul și drogurile îi țin loc de fericire. Este un ‘erou’ ce nu are datoria de a salva pe nimeni, ci de a-și petrece viața în rebeliunea pe care a proclamat-o în momentul în care a ales să se numească metalist și să sfideze stereotipul unei întregi țări.

,,Ești rocker jegos când refuzi să accepți ceea ce lumea înconjurătoare îți servește cu seninătate. Așteptând de la tine să digeri, să înghiți, să mesteci pe nerăsuflate fără nici cea mai mică urmă de tăgăduire.”

În România anilor ’90 acest tip se consideră infectat de către Nina, o rockeriță melancolică și dependentă de niște pastile ce o bagă în nostalgie. Nina devine obiectul central al unei deziluzii centrate pe nevoia fiziologică de a asculta și simți muzica, de a o transforma în violență prin fiecare por. Violența devine actul suprem prin care grupul intră în ‘malaxor’ în timpul fiecărui concert, iar fiecare dezamăgire se transformă în pumni aruncați în toate direcțile, iar trupurile din jur trebuie sfâșiate de o nebunie pură. Mânați de violență, aceștia se aruncă cu adrenalină în tumultul fiecărui lucru ce le poate grăbi moartea sau care îi poate transforma în legume pentru tot restul vieții.

Mi-a plăcut acestă carte legată de ce înseamnă, înainte de toate, cu adevărat muzica. O să o percep ca fiind o carte despre viață, nu ceva moralizator sau motivațional, ci ceva care ne arată cum anumite acțiuni nu pot fi explicate nici de persoanele care le-au făcut. Ca și consumator de metal am reușit să savurez viața acestor metaliști, oarecum am trăit prin ei anumite lucruri și pot să spun că modul în d399a711037f111a3ecca93516cabb50care Răzvan Coloja reușește să descrie o anumită stare are efect de tranchilizant pentru cititor, de la efectul abia simțit până la momentul în care nu mai poți scăpa cartea din mână, iar amorțeala din mâini îți dă un sentiment vag al confortului din zilele în care mergeai la concerte, iar tot corpul te durea a doua zi. Răzvan Coloja vorbește în ”Soldați ai terebentinei’ despre mizerie, muzică și viața celor care se aleg a fi diferiți prin natura lor, acesta alege să impresioneze prin severitatea cu care niște oameni pot privi lumea și prin modul lor unic de a o percepe. Teribilismul este un element ce nu succede prezența unui grup de tineri inconștienți, ci a unora ce știu ce se întâmplă cu fiecare acțiune ce se leagă una de alta, dar pentru care teribilismul împins la cote maxime reprezintă însăși adrenalina ce le pompează sângele și îi scoate din mulțime.

,,În camera lui, printre zvastici și flori și omuleți supradimensionați, Oc deja dormea cu o păpușă sub cap.”

Mi-a plăcut disperarea cu care acest anti-erou încerca să o uite pe Nina, dar în același timp să o aibe mai aproape. Mi-a plăcut stilul ce creează o atmosferă densă, concentrată și plină de suspansul ce e gata să-ți ofere o revelație legată de un personaj. Mi-a plăcut idea tipei din librărie, a peretelui pictat cu gânduri și piese, a munților și melodiilor fredonate în cor ale lui Pink Floyd, a băilor reci din miez de noapte. Consider că aceste elemente au solidificat originalitatea romanului și modul nostalgic în care o să-l privesc de acum încolo.

Anii ’90 mi s-au părut cei mai potriviți pentru acest grup de rockeri, cred că faptul că nu apăruse rockul acesta ce servește drept cremăconcert11219_24 de umplutură pentru perioada prepubertară a făcut ca muzica rock să fie ceva consistent și savuros, ca o mantie ce să servească drept refugiu celor care au nevoie, ca o casă pentru orfanii muzicii rock.

,,Îmi permit să fiu sincer și să-i spun că detest genul muzical care-i place.”

Nu știu cum ar putea să perceapă o persoană ce nu ascultă rock un asemenea grup de oameni, eu pur și simplu am empatizat cu ei, mi-a plăcut modul lor de a trăi pe muchie, dar în limitele pe care ei le depășiseră de mult. Mi-ar plăcea să aflu părerile și altora, ale unora ce simt ceva pentru muzică, dar nu pentru cea rock. Aș fi curioasă să văd ce ați surprins voi în carte și ce v-a plăcut.

O recomand deoarece am încredere că o să vă stârnească, că acest autor va rămâne în memoria celor care i-au savurat opera și că tot ceea ce va scrie în continuare va fi promițător. O recomand pentru că merită!

Această carte poate fi comandată de AICI, unde aveți transport gratis indiferent de valoarea comenzii.

Un gând despre &8222;Soldați ai terebentinei de Răzvan T. Coloja: Recenzie&8221;