Dama de pică și alte proze de Aleksandr Pușkin: Recenzie

Dama_de_pica_micMulțumiri librăriei online Libris, o librărie cu numeroase cărți online pe care le puteți comanda cu transport gratuit.

O colecție de proze scrise de Aleksandr Pușkin, de la povestiri cu un aer straniu ce vestesc răzbunarea unei fantome până la luptele eroice duse de diverși comandanți cu tâlharii ce împresoară o Rusie friguroasă și bătrână. ,,Dama de pică” reprezintă genul de povestire care te sperie, în care o bătrână pare a deține secretul jocurilor de cărți și care posedă puterea de a ghici ce carte va aduce o avere colosală. ,,Kirdjali” prezintă povestea unui hoț ce ajunge în mâinile autoritățile, pentru a reuși în cele din urmă să păcălească o hoardă de oameni. De la oameni șireți până la fete naive ce vor să se căsătorească cu prinți din povești apuse, de la bătrâni haini ce ard sate din temeli până la boieri ce dețin averi nemăsurate.

Aleksandr Pușkin reușește să creeze un mix savuros de tipologii umane ce se întâlnesc într-o confruntare ce va zgudui limitele literaturii rusești. Pușkin reprezintă temelia multor autori ce i-au urmat, reușind să inspire prin operele sale și impresionând noile generații ce-i citesc operele.

Cu cât mă afund mai mult în literatura rusă cu atât descopăr că îmi place mai mult. Până la această carte nu puteam spune că o națiune e fruntașă în ochii mei la scris, dar după ce am citit Nabokov și Dostoievski am început să am vagi dubii, ca într-un final Pușkin să-i pună capac cu totul. Chiar iubesc literatura rusă și da, sunt 100% convinsă că dacă ar trebui să aleg un loc de pe pământul ăsta unde să-mi ahapetrec viața de acum încolo aș alege mai mult ca sigur Rusia. E vorba de oameni și frig și locuri și răceala frumoasă a lucrurilor. Pușkin reușește să pună accentul foarte mult pe oameni, reușește să le contureze caracterul și să le atribuie diverse caracteristici, de la rușii barbari din poveștile vechi până la femeile blajine. Am iubit Rusia de cum Pușkin a prezentat-o ca fiind un tărâm neîmblânzit, al oamenilor puternici, al triumfului artei (precum și Nabokov spunea: „Prefer să accept un singur fel de putere: puterea artei asupra gunoaielor, triumful magiei asupra brutei.”); Rusia este prezentată ca un loc magic, puternic, ce vuiește de singurătate și artă. Pentru mine pare a fi locul perfect, iar Pușkin știe cel mai bine să descrie această țară.

Pe lângă frumusețea și patima cu care se vorbește despre Rusia, pur și simplu am întâlnit acele personaje detestabile pe care le iubesc când își fac avânt în cărți, acel gen de personaje care macină în străfundurile umane, pe chipul cărora se vede progresul pe care-l face ura, de pe urma cărora înveți câte ceva despre viață. Pentru mine să creezi asemenea personaje mi se pare demn, mi se pare extrem de greu (aici vorbesc prin prisma omului ce scrie la rândul său), mi se pare absolut genial, iar după ce observi construcția unui personaj poți spune despre un autor că e cu adevărat bun (dincolo de idea pe care o pune în scenă).

Pușkin e literatură fină, se servește când ai mintea limpede, se citește repede, dar trebuie savurat în același timp; nu-l poți lăsa prea mult pe birou, te face curios, vrei să aflii ce s-a întâmplat cu domnița, cum a murit generalul… Ai nevoie să o digeri după ce o citești, ai nevoie de timp ca să o procesezi și mai important decât toate: ai nevoie de această carte dacă vrei ceva fin, rafinat, care să lase urme și care să te îndrume către ceva complex, dar simplu scris.

warPovestirea care mi-a captat cel mai mult atenția a fost ,,Fata căpitanului”, adică ultima povestire și cea mai lungă din toată cartea. Este simplu de ce mi-a plăcut, m-a lăsat să mă acomodez cu personajele, să le cruț pe cele demne de milă, să îl analizez în detaliu pe Piotr, să flămânzesc în aștepatrea trupelor. Mi-a plăcut pentru că am avut timp să intru în povestire. Precum la Gabriel Garcia Marquez, la această carte am avut nevoie de timp pentru a mă putea acomoda cu stilul, cu personajele numeroase și cu diversele situații. Cred că genul ăsta de cărți îmi fac cea mai mare plăcere pentru că pur și simplu mă fac să mă chinui, îmi pun în mișcare rotițele și mă lasă să privesc obiectiv toate situațile (cred că ăsta e unul dintre motivele principale pentru care eu, ca ființă rațională, decid să citesc din plăcere). Cred că sunt puține cărțile care te fac să privești ceva obiectiv, iar din cauză că sunt puține eu le apreciez așa de mult.Ca să nu mă abat prea mult, povestirea de mai sus prezintă viața unui tânăr boier care ajunge în armată și se îndrăgosteaște de Mașa. Toată evoluția lui Piotr arată cum Pușkin a pus în scenă proverbul: ,,Bine faci, bine găsești”, finalizând povestirea cu ceva neașteptat, dar care vorbește despre cum binele triumfă, iar sinceritatea-atunci când primează- este cea mai bună armă.

Cred că putem învăța extrem de multe din operele autorului, cred că putem învăța lecții de viață și ne putem transpune în pielea a zeci de personaje, cu care ajungem într-un final să empatizăm. Cred că din toată cartea asta poți învăța lucruri utile, iar toate operele sunt de fapt interpretări aleatorii ale basmelor de la geneza literaturii de calitate până în zilele noastre.

Pușkin e de calitate pentru că aduce inovație, pentru că în sec. XXI încă este apreciat chiar dacă în juma’ din operele sale a vorbit de oameni simplii fără studii, pentru că ajunge să predice ce înseamnă cu adevărat binele și de unde îl putem delimita.

Vă recomand aceste proze tuturor. Nu, vă recomand orice e scris de acest autor, am încredere maximă că e ceva de calitate, care rămâne. Îl recomand pentru că pur și simplu prezintă atâtea elemente care dictează tonul unei cărți bune( de la stilul de scris până la nesfârșita morală).

Și nu m-am putut abține, așa că am să las o melodie care mi se pare că se potrivește cu tonul cărții.