Neverland de Radu Găvan: Recenzie

Coperta_Neverland_Radu-Gavan1Mulțumiri autorului pentru exemplar!

Cartea ne prezintă drama unui profesor ce-și pierde soția în urma unui accident și trebuie să rămână alături de fiica lui, Letiția, într-o lume ce e departe de perfecțiune. Trăim în realitatea unui om ce e gata să-și scoată inima din piept pentru fiica lui, unde boschetarii îți fură demnitatea pe o bucată de pâine, iar neajunsurile materiale sunt parte din problemă mereu.

Lumea reliefată de Radu Găvan este prezentarea realistă a locului în care ajungem cei mai mulți dintre noi să trăim: într-o întunecime ce ne ține prizonieri în trecut și devine instinct primar de supraviețuire.

Despre bani, ură, dominație, iubire, dezintegrare în absurd: toate acestea prezintă carnavalul prin care Radu Găvan te plimbă în căutarea unui clipe de fericire și împlinire: zâmbetul unui copil.

Radu Găvan are un stil aparte, cred că deja știți de pasiunea mea pentru cărțile acestuia și despre talentul pe care îl are. Ce mai am de spus despre stil? Că mereu mă impresionează cu modul lui de a aranja propoziții și impresiona, că mereu ajungi să te întrebi cum te poți atașa de niște personaje pe care nu le-ai văzut niciodată, dar ție îți plac pentru că sunt descrise și reliefate extraordinar. Cred că stilul acestuia e precum un ocean, are valuri, ți se pare nesigur până nu deschizi cartea, dar după ce intri în apă te cufunzi complet, te pui pe spate și faci pluta și nu mai vrei să ieși din carte: străbați dimensiuni și orizonturi care ți se păreau imposibile. Reușești să respiri, să îți găsești siguranța și să înțelegi unde oamenii greșesc, înțelegi profunzimea gândirii prin multe alte unghiuri și devii cu totul obsedat de această călătorie în neant și înapoi.

Nu pot să nu aduc o precizare legată de Exorcizat, cu această ocazie. Cred daed4f57aa115361eba7be5725980d2bcă fiecare călătorie prin care ne va duce Radu Găvan de acum încolo va fi total diferită de cea precedentă. Cred că ăsta e unul dintre lucrurile pe care le apreciez cel mai mult la un autor, mobilitatea cu care poate inventa noi personaje, total opuse și cum le lasă să-și facă de cap. Stephen King a spus odată că un adevărat autor va dezgropa o poveste și o va lăsa pe hârtie, va lua scheletul și-l va însufleți. Exact asta face autorul romanului, ia câteva personaje și le însuflețește cu un trecut și dorințe. Iar asta, din punctul meu de vedere, este absolut genial!

Revenind la povestea în sine, cred că aceasta este una dintre puținele cărți care m-au impresionat. Privirea Letiției, strângerea ei firavă și zâmbetele: toate ăstea mi-au cam înmuiat inima (și e prima oară când îmi stârnește compasiune sau orice alt sentiment de tristețe/fericire un copil). Este o carte destul de emoționantă, genul acela ce-ți lasă un zâmbet trist. Finalul este unul cât se poate de ciudățel și imprevizibil, dacă am crezut vreodată că în alte cărți e vorba de sacrificiu, păi atunci e clar că nu știam ce înseamnă cu adevărat până să citesc Neverland.

19c2328ce469f178dd5ea7843a96e091Personajele au fost frumos conturante, fără detalii extravagante și inutile, cât se poate de realist și normal. Mi-a plăcut relația dintre tată și fiică, probabil am tânjit în sinea mea după una de genul, cred că a arătat cât de importantă este relația pe care ar trebui să o construim cu cei dragi nouă. Relația dintre cei doi a fost ca un stâlp pe bază căruia s-au întâmplat cele mai nebune acțiuni la care te poți gândi (probabil și de aici finalul care m-a bulversat total și după care am încercat să-mi revin cu greu). Tot ce pot să spun e că aștept cu precădere o continuare cât mai repede, probabil nu o să existe una, dar sunt curioasă cum ar evolua lucrurile, sunt curioasă ce s-ar întâmpla cu Letiția în timp.

Este o carte destul de scurtuță, dar cu rezonanță, care te face să simți și-ți mișcă subconștientul într-un mod în care nici nu-ți dai seama pe moment. O recomand tuturor care vor o aventură a iubirii și nesiguranței, în care fiecare întâmplare te mișcă și te face să simți povestea unui tată ce a rămas doar cu fiica lui.

2 gânduri despre &8222;Neverland de Radu Găvan: Recenzie&8221;