Scârba sfântului cu sfoară roșie de Flavius Ardelean: Recenzie

scarba-sfantului-cu-sfoara-rosie_1_fullsizeMulțumiri trimise către Alex Voicescu pentru acest exemplar!

Un basm diferit față de cele cunoscute, unde prințul este un sfânt care poate observa atât lucrurile ce se întâmplă în lume cât și în ne’Lume, iar lucrurile nu merg în direcția normală. Lupta dintre bine și rău este însoțită de boală și moarte, iar fiecare personaj are partea sa de nebunie. Și, până la urmă, cum să nu ajungi nebun când șobolani cu trup de om te urmăresc, iar un circ ciudat poposește la marginea satului?

O aventură cât se poate de macabră în subconștientul minții umane și al tenebrelor pe care acesta le poate ascunde, toate fiind povestite chiar de către un schelet. Flavius Ardelean scrie cu talent, cu râvnă și originalitate, scrie fiecare idee, o stoarce și o introduce în fiecare dintre noi; scrisul său e acid și basm și o împletitură de povești nespuse pe care este compusă, până la urmă, întreaga lume.

Totul începe de la primii paşi ai unui sfânt până la retragerea sa în ucenicia lui Moş Tace şi înţelegerea tuturor elementelor ce alcătuiesc ne’Lumea. Am fost impresionată de modul rapid al autorului de a ne băga în acţiune şi a ne ţine prinşi. La început am privit cu îndoială povestea şi modul cum decurgea acţiunea, motivul nu era modul ciudat de a povesti al personajelor sau comportamentul bizar al sfântului, ci modul de construcţie al 12509379_1659034361029006_5769587746073987765_npersonajelor, pot spune că am avut nevoie de adaptare, iar prefaţa a avut darul de a mă disturba şi a mă băga înainte de vreme în acţiune, lucru care m-a deranjat iniţial. Deci, înainte de a citit cartea vă recomand cu căldură să treceţi peste Prefaţă şi să reveniţi la ea după finisarea cărţii.

Cartea lui Flavius Ardelean a avut darul de a mă impresiona prin originalitate şi stil, cuvintele curg de la sine, de parcă totul se modelează după preferinţa cititorului, iar nararea făcută de schelet pare cât se poate de veridică şi actuală. Este prima carte citită de la acest autor şi cred că multe altele o să îi continue (plus că aceasta este prima carte din serie). Mi-a plăcut modul de prezentare al cadrului, faptul că nu am întâlnit lucruri care să se abată de la povestea principală şi cursivitatea aia genială ce vine odată cu experienţa şi talentul unui autor.

,,Şi zeii mor, să ştii, căci tatăl meu a fost luat de zidul cetăţii; bucăţi din el stau prinse în piatră pusă la loc în zid. Tatăl meu e zeul zidurilor Gaiesterştatului. Iar monştrii? Sunt tot aici, printre noi, scumpă Katherina.”

Cartea e o transfigurare a răului şi o ideologie în care întâlnim variaţiuni ale diferitelor caracteristice tipice umane; personajele fantastice au rolul de a distruge fiecare prejudecată pe care o putem avea faţă de un apărător al răului. Există o undă foarte subţire înte bine şi rău la un moment dat, acea undă ne aducea nebunia în prim-plan şi o analizează în străfundurile sale, nebunia este luată şi disecată la nivelul fiecărui tendon din care e constituită. Această nebunie dă spre o stare de demenţă psihică a personajului, iar lucrul care m-a frapat cel mai tare a fost modul în care oamenii nebuni vaginasse vedeau cât se poate de normali şi funcţionau cât de bine puteau (lucru care-l putem vedea în viaţa de zi cu zi). Este una dintre singurele cărţi în care schimbăm mediul, punem nişte personaje şi le facem să trăiască disfuncţional, lăsându-le parcă să descopere singure ce se întâmplă mai încolo, oferindu-le impulsul de a clădi imperii pe baza disfuncţionalităţii lor. Absolut genial!

,,  Orice sfânt ar trebui să-şi aibă zeul, iar tu eşti zeul meu; doar tu mi-ai mai rămas.Ce tristă-i lumea sfinţilor părăsiţi de zei…”

În carte apar ilustraţii care te introduc mai bine în acţiunea stranie a cărţii, îi oferă o nuanţă de macabru, aşa cum parfumul oferă o nunaţă de eleganţă. Foare rar am întâlnit ilustraţii care să ofere ceva în plus cărţii, iar ‘Scârba sfântului cu sfoară roşie’ face parte dintre acestea.

O carte care aduce ceva nou literaturii contemporane, o modifică şi îi poate inspira pe debutanţi prin originalitatea şi calitatea cu care a fost scrisă. O lectură pe măsură ce le-o pot recomanda celor dornici de inovaţie în macabru, totul pornind de la un schelet şi un sfânt ce călătoreşte în ne’Lume.

3 gânduri despre &8222;Scârba sfântului cu sfoară roșie de Flavius Ardelean: Recenzie&8221;

1. Frumoasă recenzie! Mi se pare aici totul așa lugubru… :)) Dar nu o lua în înțeles greșit! E minunat ceea ce faci, mai ales că se vede că eși o cititoare aprigă! 🙂 Îmi place blogul tău, scrii frumos și din suflet!
    Cred că sunt nouă pe aici, dar ți-am mai citit blogul. Mult spor la citit și o săptămână frumoasă în continuare! ♥

Apreciază

2. Frumoasă recenzie! Hmm, mi se pare puțin lugubru pe aici… :)) Dar nu o lua în înțeles greșit! Se vede că ești o cititoare aprigă și că scrii din suflet! ^.^ Ai un blog frumos , îțî citeam blogul, chiar dacă nu puneam comentarii. Mult spor la lecturi frumoase și o săptămână frumoasă în continuare! P.S. : Îțî urmăresc și canalul de booktube. 🙂

Apreciază