Pangeea, toamna de Răzvan T. Coloja: Recenzie

pangeea-toamnaMulţumesc editurii Crux Publishing pentru această carte!

‘Pangeea, toamna’ prezintă destinul artiştilor într-o ţară scârbită de artă şi sătulă de cei care nu se încadrează în tipare. Relatată prin prisma unui autor, tânărul protagonist ajunge în Pangeea, un loc unde artiştii îşi însemnează amprentele pe perete, curăţenia lipseşte cu desăvârşire, iar arta primează în toate formele sale: de la muzică până la fotografie şi poezie.

Fiecare personaj îşi are propria obsesie, care îi fac până la urmă ceea ce sunt în adâncul lor: nişte artişti desăvârşiţi în arta haosului.

Bine aţi venit în Pangeea! Un loc în care arta se extinde până la apogeu, iar limitele sunt depăşite într-o cursă oarbă, o caracteristică specifică unui roman transgresiv. Mi-au plăcut trimiterile către pictori celebrii, precum Kazimir Malevich şi Pollock, convingerile pe care le abordau fiecare în parte, fiecare reuşind să se diferenţieze printr-un mod diferit de gândire faţă de mediocritate.

Pangeea reprezintă o irealitate creeată de nişte tineri cu percepţii diferite, fiecare artabordează o tentă de nebunie, fiecare încearcă să se exprime şi să schimbe cu ceva realitatea. Ei trăiesc într-o buclă infintă de nebunie, de concepţii ce erodează de multe ori gândirea umană şi îi transformă în nişte ‘inadaptaţi’ ai societăţii. Ei vor să se afirme , să ajungă să schimbe percepţii vechi şi să inoculeze populaţia cu arta lor. Aceştia nu mai sunt grupul de adolescenţi rebeli cu gusturi diferite, ei sunt ceva mai mult, ajung să devină grupul destul de nebun care să creadă în schimbare. Falsul lumii în care trăiesc îi ajută, paradoxal, să rămână cu picioarele pe pământ, îi ajută să ajungă acolo unde îşi doresc.

Povestea amoroasă dintre protagonist şi Ştefana, nu e deloc ‘amoroasă’, e şubredă, urâtă, puternică, parazitară într-un anumit punct, dar care înfloreşte pe alocuri de iubire. Am văzut o poveste în care iubirea nu era ‘frumoasă’, ci ‘artistică’, în care urâţenia este de parte amândurora, în care oamenii nu sunt frumoşi, iar goliciunea trupului este cât se poate de comună, nicio îndoitură neavând cu adevărat importanţă în ochii lor, ci actul în sine şi nevoia fiziologică. Cred că relaţia lor a fost plină de energie interioară, nu trupească. Mi-a plăcut să văd reacţiile protagonistului, să văd cum gândurile sale sunt cât se poate de sincere şi niciodată ascunse după cuvinte pompoase sau cu încărcătură de telenovelă.

Este a doua carte a lui Răzvan Coloja pe care o citesc şi sunt cum nu se poate mai mulţumită, grupurile pe care le dezbate în cărţile sale, arta despre carte vorbeşte, modul de scriere, altitudinea la care ridică concepţiile umane asupra morţii şi nevoia fiziologică de artă sunt absolut incredibile şi, totodată, hipnotizante! Răzvan Coloja scrie fascinant, dur, cu un sentiment de putere ce predomină şi subjugă în carte, scrie pentru sine şi o face cum nu se poate mai sincer şi mai intrigant pentru cititor!

De asemenea, pot spune că anumite părţi nu au fost chiar pe gustul meu, anumite reacţii mi s-au părut duse la extrem, probabil de aici şi numele de roman transgresiv. Aş fi vrut să ştiu mai multe despre Ştefana, sau despre trecutul unor personaje. În Pangeea totul începe de azi, iar nimic nu are trecut sau viitor acolo. Mi-ar fi plăcut să văd poate mai multă melancolie sau nostalgie, dar probabil tot ceea ce vreau eu să spun este faptul că mi-aş fi dorit să existe mai mult, să fie mai lungă povestea, să mă acomodez mai mult cu personajele şi să le reţin semnele distinctive. E ciudat cum am reuşit să memorez numele unor personaje, probabil aşa cum ajungem să reţinem şi oamenii din viaţa reală, atunci când ceva la ei ne şochează mai mult decât un nume cât se poate banal (‘Tipul care a făcut sex în 3’, ‘Tipul cu pantoful special’, ‘Tipa care citea doar în baie’).

Un roman extrem de bine structurat şi cu un plot nou şi cât se poate de original. O recomand celor care vor să înţeleagă nebunia artistului şi să vadă, totodată, de ce suferă artistul în căutare de inspiraţie!

Un gând despre &8222;Pangeea, toamna de Răzvan T. Coloja: Recenzie&8221;