Toate sfârșiturile sunt la fel de Andrei Cioată: Recenzie

lansare-carte-cioata1Mulțumesc autorului pentru șansa de a citi această carte!

Andrei este un suflet fragil într-o lume plină de dezamăgiri și dureri. Acesta trece din stadiul de copil în cel de adult,iar cu fiecare persoană pe care o iubește și cu fiecare evadare din realitate se simte din ce în ce mai singur. Încă de la prima pagină aflăm că Andrei este pe moarte, iar el trăiește în încercarea de a lăsa ceva, ceva care să rămână peste generații și care să-i poarte glasul printre oameni.

Realitatea se împletește cu ficțiunea, percepțile lui Andrei sunt afișate printr-o anumită muzicalitate aparte, printr-un crescendo de stări ce se împletesc în neantul propriei voci incapabile de a spune ce simte și a propriei condiții umane.

Cartea reușește să impresioneze prin unduitura stilului pus în scenă, dar și prin emoția transmisă odată cu fiecare experiență trăită de Andrei.

Îmi amintesc de orele de română când profa ne spunea un citat anume, adică: ,,Geniul nu poate fi fericit și nici ferici pe altul.”. Așa am ajuns să mă gândesc la experiențele prin care a trecut Andrei, prin supliciul de a trebui să se confrunte cu moartea și de a înțelege 0262a969c9b2c77e046542364d518232natura comportamentului său. Personajul principal, Andrei, este observat din punctul de vedere al adolescentului sensibil și timid, dar și prin prisma adultului în devenire și al omului pe moarte, astfel îl avem în trei ipostaze prin care observăm evoluția sa odată cu trecerea timpului. De asemenea, ni se prezintă relația adolescentului cu părinții și primele dezamăgiri în materie de iubire.

Mi-a plăcut foarte mult stilul pe care l-a abordat autorul, modul prin care fiecare lucru ce ține de partea psihică și emoțională are un corespondent în natură sau în persoanele cu care ne identificăm cel mai bine. Am fost fascinată pe alocuri de modul cum s-a jonglat cu anumite cuvinte și cum li s-au atribuit anumite ‘super-puteri’. Cuvintele au rolul de a te emoționa, iar autorul a știut foarte bine cum să le așeze.

Recunosc că la început mi-a fost greu să mă obișnuiesc cu stilul și nici nu mi-a plăcut unde se îndrepta firul narativ, dar intriga aia m-a înnebunit complet, adică prima dezamăgire prin care trece Andrei și cum reușește să o accepte prin a ‘fugi’ de aceasta. Oarecum, cred că deciziile lui Andrei reprezintă punctul cheie al romanului, faptul că este un adolescent cât se poate de obișnuit și cu dorințe cât se poate de obișnuite, ca acțiunile să fie de fapt cele care-l diferențiază de ceilalți. Cred că Andrei reușește să spună prin ceea ce a scris că fiecare familie sau om este disfuncțional în felul său, nu există oameni fericiți sau nefericiți pe de-a-ntregul și probabil ăsta este unul dintre lucrurile care ne fac atât de diferiți în exprimare și gândire.

cb2505e108ac7259844701db1557e965Mi s-a părut interesantă structura fiecărui personaj în parte; l-am adorat pe B. și am urât-o pe Irina. Probabil că dacă ați citit cartea atunci știți că cele două personaje sunt puncte centrale în poveste, sunt persoanele care au o influență enormă asupra lui Andrei și care-l învață ceea ce este iubirea. Totuși, Andrei, îi aduce pe cei doi la același rang. Mi-a plăcut B., dezinvoltura lui ducea spre vulgaritate, iar Irina m-a enervat, mi s-a părut a fi un personaj superficial și cu un caracter slab.

Cred că este una dintre cele mai bune cărți în care se poate vedea foarte clar evoluția unui personaj și una dintre cele mai bine scrise pe această temă. Mi-a plăcut să văd cum văd alții adolescența și am văzut diferențe majore între mine și personajele din carte: de la modul de gândire până la modul cum se văd lucrurile prin ochii lor.

Sincer, mă mândresc cu asemenea autori, puțini, dar buni. Andrei Cioată este unul dintre autorii ăia talentați! Sunt curioasă de ce va mai scrie în viitor!

Recomand această carte celor care vor să privească maturizarea prin alte unghiuri, dar și cei care își doresc să observe natura relaților umane.

2 gânduri despre &8222;Toate sfârșiturile sunt la fel de Andrei Cioată: Recenzie&8221;