Așa grăit-a Zarathustra de Friedrich Nietzsche: Recenzie

aseMulțumesc anticariatului și librăriei online Târgul cărții pentru această carte!

Nietzsche, printr-o ambiguitate aparte, ne prezintă viața profetului Zarathustra și toate învățăturile pe care acesta le propovăduiește în căutarea Supraomului. Autodepășirea este singura sarcină pe care nu a reușit să o îndeplinească, iar cu ajutorul șarpelui, a vulturilor și a învățăturilor sale își croiește drum prin toate lucrurile materiale pentru a ajunge la un nou stadiu. Întreaga carte tratează subiecte intrigante: de la teme religioase până la rolul poetului și a artei.

Mi-a luat ceva să-l citesc pe Nietzsche, chiar dacă mi-a plăcut foarte mult. Nu este vorba de faptul că nu mi-a aprins interesul, ci de faptul că este o carte ce trebuie consumată în doze mici, care reușește să impresioneze prin volumul de ‘învățături’ din puține cuvinte. Cartea a venit ca o revelație, cred că mi s-a dovedit că o carte de filosofie are rolul de a-ți zararăspunde la întrebări și de-ați conferi altele noi. Mi-am dat seama că nu mă pot opri din drumul pe care mi l-am ales, mi-am dat seama cine sunt, mi-am dat seama că scrisul are nevoie de ‘sânge’ și mi-am dat seama că singurii zei suntem chiar noi.

”<<Oare divinul nu-nseamnă tocmai să existe zei, dar niciun Dumnezeu?>>”

Am aflat că predicatorii morții sunt oamenii care vorbesc despre frumusețea morții și plictisul unei vieți pe pământ. Am aflat care e motivul ascuns de dincolo de toate dorințele mele și cred că Nietzsche mi-a deschis noi căi, mi-a arătat atât de multe și am putut extrage exact părțile în care m-am identificat cel mai bine. Bineînțeles, cred că axul în jurul căruia se învârte cartea este chiar iubirea. Eu am preferat să-mi focusez atenția asupra problematicii zeilor din noi și a vindecării spiritului. Cred că partea mea preferată este momentul în care Zarathustra vorbește despre cum un om ce vrea să străpungă limitele minții umane trebuie să ia tot ce e uman, că doctorii trebuie să se vindece pe ei, că pentru a primi ceva trebuie să dai același lucru mai întâi. Chiar Zarathustra explica cum el are mâinile mult prea curate pentru a lua tot ce e uman; mi-am dat seama ce mă diferențiază de el și de ce eu cutreier aceste ‘meleaguri’.

bc22645c4fd068e379a05ebb8f8b074dAș fi curioasă să vorbesc cu cineva care a citit cartea la rândul său, filosofia mi se pare destul de subiectivă, dar cu adevărat uluitoare. Cartea asta e scrisă alambicat, cu furie, cu brutalitate, cu ‘sânge’.

„Singurătatea e refugiu pentru bolnavi, dar pentru alții singurătatea e refugiu de cei bolnavi.”

Din sfârșitul cărții am reușit să învăț cele mai multe lucruri și să înțeleg natura umană mai bine. Cred că autorul a reușit să pună o delimitare foarte clară între anumite lucruri, a reușit să-și pună amprenta, să se exprime cât se poate de convingător și să fie plauzibil, fără a încerca să te facă să ai aceeași părere ca acesta. Cartea este echilibrată (aici mă refer la structura capitolelor, la paragrafele scurte, dar care au impact asupra ta).

Pentru mine cartea a fost inovativă, cu toate că a fost scrisă acum mai bine de un secol, cred că ajunge să fie genul acela de carte care trece peste secole păstrându-și adevărata valoare culturală. Chiar mi-ar plăcea să văd cum fiecare om ‘extrage’ părțile în care se regăsește și ajunge să rezoneze (sau nu) cu anumite principii de-ale lui Nietzsche.

Recomand cartea împătimiților genului, dar și celor care vor să redescopere o parte din umanitate sau o parte din ei.

Multe alte cărți puteți găsi pe Târgul cărții

6 gânduri despre &8222;Așa grăit-a Zarathustra de Friedrich Nietzsche: Recenzie&8221;

1. Chiar suna foarte interesant. Trebuie sa recunosc ca eu nu am avut curajul sa incerc acest filozof pana acum. Filosofia in general este un deliciu, cu atat mai mult cu cat este aproape imposibil sa nu te regasesti la un moment dat, iar sa stii ca tu nu esti singurul care face/simte/gandeste un lucru e un sentiment foarte placut pe care, de fapt, cu totii il cautam.
    Acum ca tu ai citit acest filosof… nu stiu. O sa il incerc si eu la un moment dat cand o sa simt ca nu o sa vreau sa ma sinucid dupa aceea, dar deocamdata ideile lui cred ca sunt prea profunde pentru mine. Iti recomand totusi, daca toti iti place filosofia, sa incerci cat mai multi filosofi. Crede-ma cand iti spun ca nu o sa iti para rau. Shopenhauer sau Engel sau J. J. Rousseau si altii (ii gasesti pe goole daca vrei sa cauti, dar astia trei chiar mi-au placut).
    Foarte frumoasa si recenzia. 🙂 Mult succes si astept sa mai vad filosofi pe aici.

Apreciat de 3 persoane

2. Pingback: June Wrap-Up! |