Razne de Emil Cioran: Recenzie

emil-cioran__razne__973-50-3845-8-785334234239Mulțumiri trimise către Libris, o librărie online cu numeroase cărți online.

Emil Cioran a fost un autor român, recunoscut pentru scriierile sale filosofice  în limba română și nu numai.

‘Razne’ ne oferă o nouă incursiune în mintea lui Cioran într-un mod cât se poate de intrusiv. Gândurile erodează mintea filosofului,sensul vieții este tot mai arid, iar depresia se descompune într-o ‘genialitate negativă a sinuciderii’.

Părerea mea:

Ajunsă la o a doua carte a lui Cioran încep, rând pe rând, să-i ‘savurez’ tot mai mult scrierile. Acest noian de gânduri haotice, dar perfect sintetizate exprimă incapabilitatea firii omului de a face ceva în fața finalității absolute a morții.

‘Creația și distrugerea sunt direcții diferite ale aceleiași substanțe ce se afirmă destrămându-se.’

Mitologic vorbind, tot acest ciclu al creației și distrugerii l-am putut asocia cu Zeii hinduismului; în hindusim avem 3 părți ale aceleiași monede, echilibrul jucând un rol important în închegarea creației și distrugerii. Brahma, Zeul creației, Vishnu, Zeul echilibrului și Shiva, Zeița disttrugerii, reprezintă un tot repetitiv, odată cu distrugere apare și purificarea, iar o lume nouă se formează.În roman avem lipsa unui echilibru și o moarte care nu poate aduce o resintetizare a sinelui.

O altă trimitere către mitologie o face chiar prezența Soarelui, reprezentată ca ultima șansă a depresivului de a vedea lumea, Soarele apare ca nostalgie și iluzie. Odată cu dispariția acestuia ajungem la un sfârșit (sau o Apocalipsă, cum vedem în multe mitologii).

‘Ultima nostalgie: a te duce la fund cu soarele’

În toată cartea am observat o finalitate continuă, perpetuă în fiecare gând, acțiune sau idee. Declinul nu apare treptat, ci este înfățișat în toate formele sale, de la început până la final. 

Am găsit câteva idei care m-au intrigat pe parcursul lecturării: ideea de suferință pentru ccf3f5002668440ec3d301300bcd24d6.jpgconștientizarea propriei fragilități și existențe și neutralizarea propriei noastre existențe prin moarte (și modul cum fiecare acțiune ne duce mai aproape de aceasta). 

Finalul a fost reliefat de ideea tematică a morții. Mai nuanțat, ultimul paragraf al textului ne vorbește despre renunțare și modul în care suntem legați de lucruri, viața fiind ‘(…) moartea zilnică a Convingerii’.

Un motiv principal pentru care continui să citesc Cioran este faptul că anumite idei și modul în care sunt afișate mi se par de-a dreptul interesante, ajungând să mă intrige mai devreme sau mai târziu. Un alt motiv este chiar stilul de scris. Cioran, pentru mine, a devenit ‘desertul’ de dinainte de culcare: câte 10 pagini citite și recitite pentru o aprofundare cât se poate de serioasă. Cioran a devenit un stimulent.

‘Tot ce nu are un accent de durere- o privire, o vorbă, o carte sau o voce- mă plictisește de moarte.’

Modul în care sunt explicate anumite acțiuni sau stări îți dă posibilitatea unei noi idei asupra unui lucru. Ar fi absurd să spun că am fost de acord cu tot ce a înșirat Cioran printre acele notițe pline de moarte și suferință. Ba chiar am fost surprinsă să văd discrepanța vizibilă dintre propriile mele idei și cele expuse de Cioran.

Cred că ‘Razne’ este genul de carte în ale cărei paragrafe trebuie să te regăsești pentru o înțelegere deplină. Am încercat să extrag doar ce m-a intereasat și, din acest motiv, probabil mi-a plăcut atât de mult; am lăsat totul la nivelul de ‘idee’ și nu de adevăr absolut.

În ultimul timp am citit câte ceva despre viața lui Cioran și cred că ‘Razne’ este o parte semnificativă din viața acestuia. Recomand cartea celor care iubesc filosofia și care sunt plăcuți impresionați de această duritate nativă a existențialismului.

Cartea poate fi comandată de AICI.

Yuki

7 gânduri despre &8222;Razne de Emil Cioran: Recenzie&8221;

  1. Salut! Vreau doar sa te rog sa modifici termenul „roman” folosit de tine in articol. Nu de alta, dar zgarie pe retina si, eventual, pe creier. Cioran n-a scris niciodata romane si, din pacate, nici nu mai are ocazia de-a o face.
    Sa fii iubita!

    Apreciază

Lasă un răspuns

