Ferma animalelor de George Orwell: Recenzie

Mulțumesc Libris pentru exemplar! Libris este o librărie online cu numeroase cărți online, de unde vă puteți comanda cărți sf&fantasy scrise de George Orwell și nu numai.

‘Ferma animalelor’ este o satiră fină adusă comunismului și vieții politice.

În urma unui revolte la Ferma ‘Conacul’, animalele pun stăpânire pe întreaga proprietate și decid să-și întocmească propriile reguli aducând cu ele un nou mod de guvernare: animalismul. După ce proprietarii sunt goniți de către animalele lor, porcii devin stăpânii fermei, promițând numeroase schimbări în viața celorlalte animale: de la mai puțină muncă și zile libere până la confortul unei ferme mai ‘bune’.

Am decis să fac o recenzie cărții ‘Ferma animalelor’ după câteva zile de la lecturarea acesteia. O să încep prin a spune clar că această carte este una dintre preferatele mele (din toate timpurile). George Orwell conturează un întreg nou Univers în care animalele ajung să descrie un guvern comunist. Începutul nuvelei ne arată nemulțumirea animalelor privind comportamentul uman, lucru rezolvat de o revoltă în urmă căreia animalele rămân stăpâne pe întreaga fermă. Odată ce animalele inteligente (porcii) ajung să fie conștiente de propria lor putere, haosul se dezlănțuie într-o încercarea puternică a porcilor de a-și dezvolta ferma cât se poate de mult. Pe toată durata cărții putem observa transformarea animalelor; lăcomia, șiretlicurile și cruzimea fiind elementele ce ne însoțesc pe toată durata lecturii.

Porcul șef, Napoleon, este un reprezentant al cruzimii și ipocriziei umane. Sunt folosite anumite tehnici de manipulare, asta mi-a amintit foarte tare de Gaslight (1944), un film în care soțul încearcă să-și manipuleze soția făcând-o să creadă că este nebună. În ‘Ferma animalelor’ cred că este vorba mai mult de o manipulare ce ține strict de încercarea porcilor de a le arăta animalelor că valorile promovate anterior erau greșite sau chiar că nu au existat vreodată. Aici avem și instaurarea terorii și a fricii în rândul animalelor, lucru specific comunismului.

Animal Farm (1954)

Stilul de scris este simplist, iar această nuvelă se citește cum nu se poate mai repede. Mi s-a părut o nuvelă atent scris, avem nenumărate personaje, iar trăsăturile animalelor sunt foarte bine definite.

Nu cred că este genul de carte la care ajungi să te atașezi de personaje, poate să te atașezi de stilul fain al lui Orwell sau de ideile lui. Satira fină și exprimată cât se poate de elegant este cea mai interesantă parte a întregii cărți.

Sfârșitul în sine cred că ne-a arătat, prin acel tablou final, o parte din ceea ce reprezintă natura umană. Am iubit sfârșitul, cred că a fost cel mai potrivit pentru o asemenea satiră. Mă întreb dacă Orwell a ales porcii ca lideri din dorința de a insulta cât se poate de mult conducătorii comuniști. Cine știe?!

Recomand tuturor!

4 gânduri despre &8222;Ferma animalelor de George Orwell: Recenzie&8221;