Portocala mecanică de Anthony Burgess: Recenzie

anthony-burgess-portocala-mecanica-humanitas-2007-a-721560-510x510.jpgMulțumesc Târgul cărții pentru exemplar!

Povestea îl urmărește pe Alex, un tânăr de 15 ani ce își petrece serile în baruri bând cocktail-uri moloko, ca mai apoi să facă o serie de fărădelegi. Violuri, violență, lupte stradale, jafuri: toate acestea sunt elementele principale ale romanului ‘Portocala mecanică’.

Aflat în impas, în urma trădării din partea găștii sale, Alex ajunge în închisoare, loc unde acesta va fi primul om pe care se va studia o nouă tehnică menită să înlăture impulsurile violente și să reducă criminalitatea.

‘Portocala mecanică’ este un simbol al romanului, simbol ce reprezintă instinctul uman de a nu putea fi ‘mecanizat’ după o serie de legi. Putem noi să distrugem aceste impulsuri din naștere și să devenim, în cele din urmă, o portocală mecanică?

‘Încercarea de a impune omului, o creatură evolutivă și capabilă de tandrețe, capabilă să culeagă stropii de pe buzele bărboase ale Domnului la Judecata de Apoi, încercarea de a impune, zic, legi și condiții potrivite unei creații mecanice, iată împotriva a ce ridic eu condeiul meu ca o spadă’. 

Părerea mea:

Romanul aduce un început extraordinar de promițător și interesant. Personajul principal este incredibil de bine conturat prin limbaj și acțiuni.

Coperta m-a intrigat inițial (crezând că toate desenele sunt puse la nimereală), pe când fiecare imagine este o reprezentare a momentelor importante din roman (portocala, Beethoven și pistolul).M-a șocat puțin limbajul la început, mi s-a părut greoi, ca în timp să-mi dau seama că este argoul personajelor și are strict rolul de a contura clasa socială din care fiecare personaj făcea parte.

Cartea în sine tratează un subiect destul de delicat: omul este văzut ca o mașinărie ale cărei greșeli trebuie corectate. Mi s-a părut interesantă ideea prin care omul este folosit ca unealtă în jocuri politice, iar victimele trebuie să suporte consecințele.Lucru care este cât se poate de actual chiar și după mai bine de 50 de ani de la publicarea cărții.

EMGN-Things-You-Wont-Get-Right-The-First-Time-5.gif

Am fost plăcut surprinsă pe durata cărții de ambianță, dar ultimele 50 de pagini mi s-au părut ‘în plus’, de parcă toată cartea mergea pe o idee, iar în ultimele 50 de pagini autorul se răzgândește și vrea să arate în ultimă instanță care-i faza cu ‘acea portocală mecanică’. Pot spune că am rămas dezamăgită pe final, ideea de bază a fost absolut incredibilă, iar personajele geniale; totuși, firul narativ mi se pare că nu ajunge nicăieri, doar tindea să ne demonstreze capacitatea firii umane de a-și depăși limitele.

Am auzit de ‘Portocala mecanică’ într-o carte de astronomie și mi se păruse interesantă ideea prin care se trasase o limită între o metodă de tortură din sec 15 (water cure) și cartea de față. Asta m-a atras în primă instanță, apoi au fost câteva recenzii pozitive citite și, în cele din urmă, interesul pe care mi l-a stârnit modul în care Alex trebuia să se ‘mecanizeze’ pentru a ajunge să corespundă societății. În carte se mai pune problema mecanizării propriilor impulsuri umane fără a-ți da consimțământul, rezultând într-un individ ce este acceptat din punct de vedere social, dar care nu dispune de o opinie proprie. ‘Portocala mecanică’ rămâne la ideea de clonare în masă sau la dorința lăuntrică de a te integra în societate și a dispune de libertate?

Aștept să văd filmul din 1971, sunt foarte curioasă cum a fost pusă în scenă o asemenea idee.Am văzut că Anthony Burgess are destul de multe romane publicate, iar o parte din ele sunt traduse și în română. Posibil să mă reîntorc să mai citesc o carte scrisă de el cândva.

Lăsați-mi părerile voastre în comentarii!

Multe alte cărți puteți comanda de pe site-ul Târgul cărții!

Yuki

5 gânduri despre &8222;Portocala mecanică de Anthony Burgess: Recenzie&8221;

  1. A clockwork orange, în regia lui Stanley Kubrick, este o capodoperă cinematografică. Ca în toate filmele sale, Kubrick surprinde vulgaritatea personajelor, transpunându-le audienței într-un mod subtil. Orice personaj are slăbiciunile adâncite de regizor și evidențiate indirect prin relații și acțiuni, indiferent de clasă socială, proprietate, job etc.
    Filmul m-a lăsat surprins, atât prin executare, cât și prin idee; este opera care m-a ajutat să decid că Stanley Kubrick este, cu siguranță, regizorul meu preferat, fiind o sursă de inspirație chiar și pentru Tarantino, adevăr vizibil în seria Kill Bill, nu știu dacă ai urmărit-o.
    A clockwork orange este executată perfect; din perspectivă vizuală, auditivă și a personajelor, filmul îi va încânta pe cei care văd frumosul, în adevăratul sens al cuvântului.
    Dacă, în urma vizionării, vei rămâne surprinsă de regizor, îți recomand 2001: A space odyssey și The shining.

    Apreciază

    1. Am urmărit Kill Bill acum ceva timp, mi-a plăcut. Pe atunci mi s-a părut un film ciudat, poate că cel mai ciudat de pe atunci, acum mi se pare foarte bun. De multe ori parcă timpul dă valoare unui film (poate că se aplică și la cărți).
      Nu îmi amintesc să fi văzut tot filmul The shining, dar plănuiesc să văd toate filmele enumerate de tine. Mi se par interesante și par a avea la bază idei inedite. Îl iubesc pe Stephen King, chiar dacă nu am citit până acum The shining.
      Mulțumesc pentru recomandări!

      Apreciază

Lasă un răspuns

