Dragostea e un cîine venit din Iad de Charles Bukowski: Recenzie

dragostea-e-un-ciine-venit-din-iad-61-de-poeme-erotice_1_fullsize.jpgMulțumesc Libris pentru exemplar! Libris este o librărie online cu numeroase cărți online, de unde vă puteți comanda cărți de beletristică scrise de Charles Bukowski și nu numai.

Bukowski este unul dintre cei mai citiți poeți americani, în antologia ‘Dragostea e un cîine venit din Iad’ avem o serie de poezii ce prezintă dragostea sub diferite forme. Bukowski este un proscris încă de la început; sensibilitatea întrepătrunde ignoranța, iar cititiorul ajunge într-o lume în care femeia este centrul fericirii sau, după caz, al nefericirii autorului.

Bukowski este al naibii de bun! Încă de la primele pagini dăm de un Bukowski frustrat, un Bukowski ce își caută fericirea în tot mai multe femei: înalte, cu picioare frumoase, bătrâne, provocatoare; așteptând de fiecare dată ca cineva să se întoarcă la el. Încă de la început am simțit că mă regăsesc în câteva dintre gândurile lui Bukowski, din prima poezie ni se spune cât se poate direct ce părere are autorul cu privire la poezie:

”Observ că am făcut mulți poeți

dar prea puțină

poezie.”

Stilul mi s-a părut unul nostalgic, melancolic, sunt poezii care au nevoie de timp pentru ‘a se digera’ și sunt poezii care tind să se citească repede, peste care ajungi să sari cu privirea. Mi-au plăcut cele greu de digerat, care te făceau să lași cartea jos pentru câteva momente și care te făceau să te regândești la ceea ce tocmai ai citit. Poezia trebuie să disturbe cititorul, iar Bukowski reușește din plin să facă asta.

O poezie care mi s-a părut de o finețe extraordinară este ‘oamenii ca florile’. Mi s-a părut una dintre cele mai sincere și profunde poezii citite de către mine, o poezie în care Bukowski a extras orice urmă de deznădejde pe care o avea și a lăsat doar tandrețea lumii:

”polițiștii și-au predat

insignele

soldații și-au aruncat

armele

nu mai avem nevoie de pușcării

sau de ziare de ospicii sau de

lacăte pe uși.”

Poemul ‘bere’ m-a impresionat la fel de mult ca ‘oamenii ca florile’.  Știu că îl citisem acum câțiva ani în original (‘beer’), nu pot spune că pe atunci îmi plăcuse. Acum mi s-a părut un poem trist, genul de poem care îți dă o stare de goliciune.

În dreptul fiecărui poem există un desen realizat de Dumitru Gorzo, un renumit pictor român. Dumitru Gorzo mi s-a părut că a pus foarte mult accent pe erotism în desenele sale. În mintea mea exista o imagine complet diferită față de ce vedeam în fața ochilor, aveam imagini mult mai șterse și accentul era pus mult mai mult pe suferință. Mi-au plăcut și reprezentațiile din carte, cu toate că nu mi s-au părut cele mai potrivite.

Mai jos o să las câteva dintre ilustrații:

DSC_0278.JPG

DSC_0280.JPG

DSC_0281.JPG

DSC_0279.JPG

Poeziile au reușit să mă facă să mă regândesc la anumite lucruri, am găsit poeme geniale și niște idei incredibile. Poemele lui Bukowski te mișcă într-un fel sau altul, te fac să trăiești alături de autor și să-i înțelegi capriciile. Vreau să ajung să-i citesc toate poemele și romanele! Am făcut și un video cu poemul ‘singur cu toată lumea’ (unul dintre preferatele mele din ‘Dragostea e un cîine venit din Iad’):

Recomand cu încredere poeziile lui Charles Bukowski!

Cartea poate fi comandată de AICI!